Natuurlijk ben ik, Rogier, met de verkoop van geuren gestart omdat ik ze nou zo lekker vind ruiken. Toch is er meer. De onzichtbare kracht van geuren. Een kracht die gigantisch wordt onderschat. En ja, zelfs de wetenschap is dat met mij eens. Autoparfum kan ons algehele mentaal welzijn een flinke boost geven, en ons dus daadwerkelijk gelukkiger maken. Lees hieronder meer. 

Wetenschappelijke facts omtrent (auto)geuren

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen met een aantal wetenschappelijk facts omtrent geuren:

  • Experimenten in een kledingwinkel hebben aangetoond dat de verkoop op de damesafdeling verdubbelde (!) na het verspreiden van een vanillegeur.
  • Uit onderzoek door Takasago, de grootste geuren producent, is gebleken dat mensen die werkten met computers 54% minder typefouten maakten in een ruimte waar een citroengeur werd verspreid met een geurtje.
  • Verschillende wetenschappelijke onderzoeken, zoals beschreven in Oxford Journals, tonen aan dat het verspreiden van geuren, zoals lavendel, stress vermindert.
  • De technische universiteit in Dresden heeft, in samenwerking met Ikea, ontdekt dat een aantrekkelijke geur in de winkel de omzet met 6% kan laten stijgen!
  • Wereldwijd is, bij het onderzoeken van ‘long covid’, inmiddels meerdere keren bevestigd dat de kans op een depressie aanzienlijk wordt vergroot wanneer de reukzintuigen niet helemaal lekker werken.


Interessant, hé? Je begrijpt misschien nu wel dat aromatherapie niet voor niets steeds populairder wordt. Het werkt, écht. Sterker nog, ondernemers en bedrijven maken er steeds vaker gebruik van. Ze noemen het ook wel geurmarketing. Heb je er ooit van gehoord?

Geuren zijn onzichtbaar

Bij geur- of aroma marketing wordt een specifieke geur in een ruimte verspreid vanuit een commercieel oogpunt om klanten in de “juiste stemming” te brengen. Zodat we daadwerkelijk enthousiast worden van de producten, en dat lekkere versgebakken koekje, waar overigens een gigantische winstmarge op zit waar je u tegen zegt, niet kunnen laten liggen. Bizar, he?

Doordat geuren (meestal) niet zichtbaar zijn - oké, als iemand naast je in de kleedkamer van de sportschool uitgebreid met z’n deodorant staat te spuiten zie je zeker een geurwolk) - maar wel direct verbonden zijn met dat deel van de hersenen waar onze emoties worden geregeld en herinneringen zijn opgeslagen, kunnen ze waanzinnig krachtig zijn.

Het goede nieuws: nu je dit weet, kun je geurmarketing ook voor jou laten werken. Niet alleen als ondernemer, maar ook als mens. Want hoe relaxed zou het zijn als jij, terwijl jij in de file staat en je helemaal kapot ergert aan de Audi die in je nek zit te hijgen, opeens een geur van lavendel je auto komt binnenkomen? Direct dalen je stresslevels. Deze geur herken je. Van de sauna. Het voelt direct alsof je daar weer bent. In het water ligt, in de sauna zit of even zit te relaxen op een rustgevende yogamat. Omringd met kaarsen.

Geuren communiceren met ons lichaam

Oké, bovenstaand voorbeeld is misschien een tikkie overdreven, maar je snapt het principe. En nog belangrijker: je lichaam snapt het principe. Bij het waarnemen van de lavendelgeur stapt je lichaam direct in tranquilo mode. Waardoor je weer rustig in- en uit kunt ademen. En wellicht, met een glimlach op je gezicht, intern je “mooiste” vinger kunt opsteken naar de Audi achter je die nog steeds haast heeft. Of graag bij je op schoot wil zitten, wie weet.

En dat zonder dat je honderd keer de affirmatie ‘Ik ben rustig’ hoeft te herhalen. Of langs de weg moet stoppen om 5 minuten lang te mediteren. Je lichaam doet al het werk voor je. Omdat geuren een beroep doen op je “emotionele” brein. Oftewel, je onderbewustzijn.

Laat de stille kracht van geuren VOOR je werken

Nu je dit weet, kun je geuren heel bewust gaan inzetten. In je auto. Om het jezelf zo comfortabel mogelijk te maken. Jezelf in de “juiste rij-stemming” te brengen. “High vibes” aan te wakkeren. In het bijzonder als je een lange rit voor de boeg hebt.

En o ja! Stapt er halverwege de route iemand bij je in de auto? Onbewust maak je diegene helemaal verzot. Op jou. Wie je bent. Heb je een date? Of staat er een salesgesprek in de agenda? Laat de stille kracht van geuren VOOR jou werken.

By Rogier Kramer

Share:

Just added to your wishlist:
My Wishlist
You've just added this product to the cart:
Go to cart page